Σελίδες

Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Η Γιόγκα κατά τον Πατάντζαλι

Η Γιόγκα είναι η μέθοδος μέσω της οποίας μας παρέχονται τα μέσα και η μεθοδολογία για τη συνειδητή γνώση της ύπαρξης μας.
Oι ρίζες της χάνονται στους αιώνες, σε προφορικές παραδόσεις και διδαχές που γεννήθηκαν πριν από 5.000 χρόνια στη βόρεια Iνδία.
Tο 2o αιώνα π.X., ο Πατάντζαλι (Patanjali) έγραψε τους περίφημους αφορισμούς του, τα Γιόγκα σούτρας (yoga sutras), δημιουργώντας το σύστημα διαλογισμού τη Ράτζα Γιόγκα ή Βασιλική Γιόγκα που βασίζεται στη λεγόμενη «οκταπλή ατραπό».
Το οχτώ βήματα της Γιόγκα είναι ο προοδευτικός εξαγνισμός της προσωπικότητάς μας και η σταθεροποίηση του νου. Ο Πατάντζαλι εξηγεί πως "όταν η άγνοια διαλύεται από συστηματική άσκηση των τεχνικών της Γιόγκα, τότε αποκτούμε πνευματική διάκριση".

Αυτές οι τεχνικές, χωρίζονται σε οχτώ βήματα, μέσω των οποίων σταδιακά ελέγχουμε τον νου:
1. Έλεγχος της συμπεριφοράς (ΥΑΜΑ)
2. Άσκηση πειθαρχίας (ΝΙΥΑΜΑ)
3. Έλεγχος του σώματος (ΑSΑΝΑ)
4. Έλεγχος της βιοενέργειας μέσω του ελέγχου της αναπνοής (ΡRΑΝΑΥΑΜΑ)
5. Απόσπαση από τις αισθήσεις (ΡRΑΤΥΑΗΑRΑ)
_______________________________________________

6. Συγκέντρωση (DΗΑRΑΝΑ)
7. Διαλογισμός (DΗΥΑΝΑ)
8. Έκσταση - Ένωση με τον ανώτερο Εαυτό (SΑΜΑDΗΙ).

Τα δύο πρώτα βήματα – γιάμα και νιγιάμα – αφορούν στον εξαγνισμό της προσωπικότητας και στην προσαρμογή της στους ηθικούς κανόνες. Ο άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι το προσωπικό εγώ με τις ιδιοτελείς του επιθυμίες και τις προσκολλήσεις του, είναι το εμπόδιο της πνευματικής του εξέλιξης.
Η ασάνα είναι η στάση μέσω της οποίας ο ασκούμενος μαθαίνει να ακινητοποιεί το σώμα και επομένως τον νου. Ακολουθεί ο έλεγχος και η ρύθμιση των ενεργειακών ρευμάτων μέσω αναπνευστικών ασκήσεων με σκοπό την ισορροπία του κεντρικού καναλιού (σουσούμνα). Το 5ο βήμα είναι η αποστασιοποίηση από τα πράγματα των αισθήσεων, τις συνήθειες, τις προσκολλήσεις που είναι οι κύριες αιτίες της επαναφοράς μας σε νέα γέννηση.
Τα τρία τελευταία σκαλοπάτια αφορούν στη διαδικασία του ελέγχου του νου. Είναι η τεχνική που χειραγωγεί τη διάσπαση του νου, και ξεκινάει από την προσοχή, τη συγκέντρωση, τη βαθιά συγκέντρωση ή τον διαλογισμό και καταλήγει στη συνάντηση με το ανώτερο Εγώ. Αυτή η διαδικασία είναι γνωστή και ως Αυτογνωσία.

Ο Πατάντζαλι ξεκινάει το βιβλίο του με την πρώτη Σούτρα που είναι: atha goganucasanam δηλαδή "Τώρα αρχίζουν οι οδηγίες για την γιόγκα".
Στη δεύτερη σούτρα δίνει τον ορισμό της γιόγκα:
Yoga citta vritti nirodhah: "Γιόγκα σημαίνει η συγκράτηση του νου από τις σκέψεις ή η απάλειψη των κινήσεων του νου".

Ο νους είναι γεμάτος κύματα και διακυμάνσεις που προκαλούνται από μνήμες και από εξωτερικά ή εσωτερικά ερεθίσματα. Έτσι, είναι δύσκολο να βιώσουμε το κέντρο της ύπαρξής μας.
Αν θεωρήσουμε τον νου σαν λίμνη, κάθε ερέθισμα μοιάζει με μια πέτρα που πέφτοντας στο νερό δημιουργεί κυματισμούς μικρούς ή μεγάλους. Οι πέτρες είναι τα χιλιάδες ερεθίσματα που μέσω των πέντε αισθήσεων, ''αναστατώνουν'' τον νου ο οποίος ανταποκρίνεται κρίνοντας, αναλύοντας, αξιολογώντας αυτά τα ερεθίσματα. Κάθε σκέψη φέρνει στην επιφάνεια ένα συναίσθημα και κάθε συναίσθημα επίσης μια ροή εντυπώσεων. Υπάρχει, επομένως, μια ατέλειωτη ροή εικόνων αλλά και αναστατώσεων που κρατούν τον νου σε μια συνεχή ταραχή και διάσπαση.

Πνευματική ανάπτυξη είναι η διαδικασία της σταδιακής μείωσης της ποσότητας και της ευρύτητας αυτών των κυμάτων ως το σημείο της τέλειας ηρεμίας και γαλήνης του νου. Τότε, ο νους που λειτουργεί ως ένας κρίκος ανάμεσα στην προσωπικότητα και τον ανώτερο Εαυτό, βρισκόμενος σε πλήρη ακινησία, μας δείχνει αψεγάδιαστο τον πραγματικό μας Εαυτό και μας επιτρέπει να τον βιώσουμε.



«Η Γιόγκα είναι μια τέχνη, μια επιστήμη, μια διαδικασία μέσω της οποίας απελευθερώνει κανείς το νου από περιορισμούς και στην τελική κατάσταση απελευθέρωσης κερδίζει περισσότερη γνώση, φως, ειρήνη, δημιουργικότητα, ηρεμία, σοφία, κατανόηση, και άπειρη χαρά». Σουάμι Σατυανάντα

Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα "Like", κοινοποιήστε το στους φίλους σας και μοιραστείτε μαζί τους την γνώση

Πηγή

*Οι πληροφορίες που παρέχονται στο blog αυτό έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν τη γνωμάτευση ή την επίσκεψη σε γιατρό ή σε άλλον ειδικό της υγείας